Event 5 jarig bestaan vrouw en makelaar

Vrijdag 23 november 2018
Hotel Serwir te St.-Niklaas, Koningin Astridlaan 57 te 9100 Sint-Niklaas

Ondertussen bestaan we al 5 jaar en dat hebben we uitgebreid gevierd!
Een korte voorstelling van onszelf en onze missie. Een grappige, herkenbare en soms vrij confronterende monoloog van Eva Doms.
Een receptie met vele bekende gezichten, toffe babbels, nieuwe contacten en veel gezelligheid.
En met als kers op de taart heerlijke dansbare muziek van de coverband Too Sharp. We hadden ons geen beter verjaardagsfeest kunnen wensen.




Kan de verzekeringsmakelaar overleven?

Donderdag 09 november 2017
Hotel Serwir te St.-Niklaas, Koningin Astridlaan 57 te 9100 Sint-Niklaas
Spreker: Directeur FVF Mevr. Kelly Schamphelaere
Panel van 4 verzekeringskantoren (2 grote en 2 kleinere kantoren)
Moderator: Anneke Stoffels (de Verzekeringswereld – Kluwer)


Groei door energie en samenwerking te Brasschaat op 27 april 2017, hotel Van der Valk

Gastspreker: Guy Meert.


We ontvangen Guy Meert (voor de 2de keer omdat zijn uiteenzetting in Oostkamp zo inspirerend was) en een klein groepje vrouwelijke makelaars om iets te leren over Energie en Samenwerking. De energie zat meteen goed, iedereen was superbenieuwd en stond helemaal open voor wat Guy ons te vertellen had. Het werd een intieme en zeer interactieve workshop. We leerden onszelf beter kennen vanuit ons kleurenprofiel en ontdekten hoe we beter kunnen communiceren. Zijn betoog was inspirerend en doelgericht. Ikzelf zou de workshop graag overdoen met mijn medewerkers, ik ben ervan overtuigd dat toepassen van zijn theorie de communicatie in mijn bedrijf eenvoudiger en duidelijker zou maken. Bedankt Guy Meert en alle deelnemers!”



Time management te Drongen op 18 mei 2017, hotel Van der Valk

Gastspreker: Serge Dal Bosco


Tijd, iets wat ons iedere dag bezig houdt, zowel thuis als op het werk. De opleiding van Serge Dal Bosco over time management duurt in principe 2 dagen. We hebben die avond een verkorte versie gekregen die toch wel bijzonder verrijkend was! Boordevol goede tips die we direct kunnen toepassen. We hebben ook in kleine groepjes kunnen nadenken waar onze grootste problemen liggen en samen een oplossing kunnen bedenken. Nu is het aan ons om de tips toe te passen in onze dagelijkse organisatie!



Groei door energie en samenwerking te Oostkamp op 17 november 2016, Hotel Van der Valk

Gastspreker: Guy Meert.


Voor dit event hebben we op voorhand een vragenlijst mogen invullen om ons persoonlijk profiel samen te stellen en zo zijn we ondergedompeld in de kleuren van de Zwitserse Carl Jung. Het werk van Zwitsers psychoanalyticus Carl Jung ligt aan de basis van Insights Discovery. Zijn persoonlijkheidstypen werden vertaald naar vier kleuren: vurig rood, stralend geel, zacht groen en helder blauw. Elke kleur vertegenwoordigt een bepaald voorkeurgedrag, een natuurlijke manier van denken en communiceren. Zo hebben we onze eigen talenten kunnen ontdekken en weten we ook hoe we deze kunnen toepassen in onze werkomgeving. De spreker Guy Meert heeft ons zowel de positieve als de negatieve aspecten per kleur leren kennen alsook hoe we hier kunnen mee omgaan. Door in groepen te werken was er een enorme verbondenheid tussen de deelneemsters. Een voormiddag om niet snel te vergeten!



Vrouwelijk leiderschap te Brasschaat op 25 oktober 2016, Hotel Van der Valk

Gastspreker: Quinx




Omgaan met stress door mindfulness te Wetteren op 26 mei 2016, Hotel Otus.

Sprekers:Jean-Paul Derveaux


Er was terug een mooie opkomst van vrouwelijke verzekeringsmakelaars (24 deelneemsters) voor dit Event in Wetteren maar daar was het bestuur van V&M niet verwonderd over. De vraag naar een event met het thema Mindfulness was immers groot onder de vrouwelijke verzekeringsmakelaars,.. de hedendaagse zware stressfactor in de verzekeringskantoren zal hier niet vreemd aan zijn. De spreker, Jean-Paul Derveaux was in een vorige beroepsloopbaan, zelfstandige ondernemer geweest en had aan de lijve de inzet en moeilijkheden ondervonden die het ondernemingsschap met zich meebracht. Hij kon de vrouwelijke makelaar dan ook goed begrijpen vanuit het gezichtsveld van de ondernemer en had zijn lezing hierop ten volle ook voorbereid. Vanuit een doorgedreven opleiding in de materie van Mindfulness bracht de spreker ons zijn kennis en praktische tips over. Er werd aandacht gegeven aan aspecten zoals, huidige omgevingsfactoren die stress verhogen, multitasking, het trainen van aandacht, meditatieve oefeningen en zelfzorg. Ten slotte mochten wij proeven van enkele oefeningen in mindfulness, wat voor velen onder ons een deugddoende ervaring was, voor andere deelneemsters waren de oefeningen dan nog onvoldoende om een ontspanningsgevoel te brengen of de aandachtsfactor te verhogen. Tot slot werden er nog enkele energietips meegegeven en wat oefeningen om te deconecteren. De spreker gaf de emotie rond dit thema op het einde van de sessie aan de deelneemsters door, met de prachtige poëzie van de Canadese dichter en folksinger-songwriter Leonard Cohen:

Ring the bells that still can ring
And forget your perfect offering
There is a crack in everything
That’s where the light gets in



De makelaar van de toekomst te Brasschaat op 21 april 2016

Sprekers:Roger Huygens, voorzitter van het FvF.
Lees hier het artikel uit de verzekeringswereld.

Event Vrouw & Makelaar te Beveren-Waas op 05 mei 2015, Hotel Van Der Valk

Associaties en/of overnames. Je bent maar beter goed voorbereid.

Sprekers: Peter Verellen; Financial Support Manager Axa, Sofie Hoedt van Persona uit Roeselare, Panelgesprek met 3 verzekeringsmakelaars

Dit event werd opgezet onder het thema Associaties en of overnames van verzekeringsportefeuilles. De opkomst en interesses waren groot, er waren 25 vrouwelijke collega’s aanwezig op dit Event. Van 10u00 tot 13u00 werd intens geluisterd en gedebatteerd.
Peter Verellen startte met een uiteenzetting over de verschillende elementen die in aanmerking komen bij het overwegen en/of uitwerken van een associatie of overname. Sofie Hoet nam het boekhoudkundig en fiscaal luik voor haar deel. Door haar werkervaring met overnames en associaties van verzekeringsportefeuilles was zij de uitgelezen persoon om ons hierover meer informatie te verschaffen. Zij bezorgde de deelneemsters tevens een syllabus ter raadpleging. Na de 2 sprekers was er een panelgesprek met 3 verzekeringsmakelaars die bereid gevonden werden om te komen spreken over hun ervaringen met overnames en associaties. Over één element was iedere deelnemer unaniem: het was een uiterst actueel onderwerp en de sprekers samen met het panelgesprek waren met hun sterk professionele aanpak een duidelijk meerwaarde waardoor het voor de meerderheid langer had mogen duren! Traditioneel is de afsluiter van ons event een broodjeslunch , een ontmoetingsmoment met vrouwelijke verzekeringsmakelaars die hun ervaringen en kennis kunnen uitwisselen. Een leuk en ontspannen moment voor de enen, een boeiend en leerrijk gesprek voor de ander, maar altijd een verrijking !
De aanwezigheid en het enthousiasme van de deelneemsters heeft het bestuur goed gedaan en geeft ons verse moed om met volle kracht verder te werken aan het netwerk voor vrouwelijke verzekeringsmakelaars in Vlaanderen!

Event aanwerven en coachen van personeel door Jan Maréchal op 17 november 2015 te Oostkamp.

Thema : Aanwerven en Coachen van personeel door Jan Maréchal.

Dit Event stond in het teken van de problematiek rond personeel-coaching en aanwerving. De interesse in dit thema en de opkomst was uitstekend. Er waren een 20-tal deelneemsters alsook was er een vertegenwoordigster van ‘ De Verzekeringswereld’. De lezing werd op zeer illustratieve wijze gebracht door Jan Maréchal, vormingsverantwoordelijke bij DVV. Met zijn 24 jaar beroepservaring in de verzekeringen wist Jan Maréchal als geen ander de juiste vinger op de pols te leggen bij het thema : ‘ Aanwerving en Coaching van personeel’ in de verzekeringskantoren. Van de duiding in ‘Visie en Missie’ tot ‘ waarom coachen en aanwerven’ en ‘ wat zijn de verwachtingen van de medewerker’ wist de spreker op een boeiende wijze zijn kennis en ervaring over te brengen bij de deelneemsters. Hij deed dit ook op een, bij momenten, zeer interactieve wijze, waardoor er heel wat discussies en meningen in de deelnemingsgroep geactiveerd werden. Voor collega makelaars is de onderlinge discussie een rijke bron voor nieuwe ideeën en strategieën. Dat Jan Maréchal alvast heel goed met een publiek als de vrouwelijke verzekeringsmakelaar wist om te gaan werd snel duidelijk toen er voor elke deelneemster bij het begin van het Event een chocolaatje op de desk lag te lachen. De spreker had hiermee handig het ijs weten te breken bij zijn vrouwelijk publiek. Wie doet het hem na ? Tijdens de heerlijke broodjeslunch werden heel wat discussies verder gezet en ervaringen uitgewisseld onder de vrouwelijke verzekeringsmakelaars.



Interview afgenomen door Anneke Stoffels



Redacteur van het vaktijdschrift De Verzekeringswereld.
Bijhorende foto van het moment.
Interview wordt gepubliceerd in de uitgave januari 2015 van De Verzekeringswereld.
Of lees hier het artikel.

Verantwoordelijkheden van de makelaar in een snel veranderende wetgeving. 6 november 2014

Er was een talrijke opkomst voor dit event en volgens ons zal dit grotendeels te danken zijn aan het onderwerp van ons event: de nieuwe aansprakelijkheden van de onafhankelijke verzekeringsmakelaar. Bovendien waren er ook collega makelaars die wij reeds op elk event hebben mogen begroeten en wij geloven dat dit alles te maken heeft met de goede contacten en netwerkmogelijkheden die geboden worden bij Vrouw & Makelaar. Dit kan ons alleen maar gelukkig stemmen.
Over het thema Twin Peaks is inhoudelijk iedere collega min of meer goed op de hoogte van de nieuwe dogma’s maar, ondanks de grote inspanningen van onze beroepsfederaties , rijzen er nog steeds veel onduidelijkheden in deze materie op en al helemaal op praktisch vlak, waar menig makelaar, zo blijkt, er zelfs nog niet aan toe is gekomen om deze nieuwe wetgeving te implementeren in de dagelijkse routine van zijn of haar kantooradministratie.
Meester Denturck, advocaat en associate bij Advocatenbureau Liedekerke te Brussel, wees ons op de juridische aspecten en risico’s in deze materie met een grondigheid die enkel een expert eigen is.
Het heeft menig deelnemer wakker geschud en duidelijk gemaakt dat het toepassen van de nieuwe wetgeving echt niet meer op zich kan wachten. Grote juridische ondersteuning op dit event , in overeenkomst met hetgeen Meester Denturck haarfijn kon uitleggen, kwam er door de aanwezigheid van Mevr. Kelly Schamphelaere, directeur FvF, die het juridisch jargon en de stand van zaken in deze wettelijke materie kon toelichten en verduidelijken. Een enorme meerwaarde voor de aanwezige deelneemsters en het inrichtend bestuur van V&M. Wij zijn enorm dankbaar met de komst van Mevr. Kelly Schamphelaere naar ons event en hopen haar nog vaak te mogen begroeten in de toekomst.



Programma 15 mei 2014.

Interactieve workshop
Maximaliseer uw persoonlijke impact door LICHAAMSTAAL
Kirsten Ujvari
www.verbeeck-ujvari.be

08.30 – 09.00: ontvangst
09.00 – 12.00: workshop
12.00 – 14.00: receptie met broodjes
Hier de presentatie.


Programma 14 november 2013.


10u30: Ontvangst met koffie & thee
11u00: Openingswoord
11u05: Mededeling door Ellen Peeters van het FVF
11u15: Gastspreker: Roger Huygens, ondervoorzitter van het FVF
Onderwerp: "Koppelverkoop"
11u45: Debat met spreker en publiek over koppelverkoop
12u30: Receptie met broodjes
Hier de presentatie.






1° Openingsevent 23 mei 2013 in Kasteel Sanderling De Pinte

Openingswoord door Mevr. Kelly Schamphelaere, directeur FVF en gastspreker Mevr. Greet T’Jonck, directeur Toezicht Pensioenen FSMA over Twin Peaks ; uitdagingen voor de FSMA.

Mevr. Kelly Schamphelaere schetste algemeen een beeld van de verzekeringssector en de taak van het FVF waarbij enkele hot items werden aangehaald o.a : koppelverkoop met de zaak Citroën en Twin Peaks .

Mevr. Greet T’Jonck bracht een boeiend overzicht van de bevoegdheden van het FSMA en de uitdagingen daarbij voor de toekomst als toezichthouder.

Na het spreekgedeelte kon iedereen nog gezellig napraten tijdens een middaglunch.